Leiras Par

Barna på Lund for Jesus

onsdag, mars 21, 2007

Det dere bare må vite...

Se det! Da var Øymin på Hovden, og jeg har fått i oppdrag å oppdatere bloggen.Det kan bli hardt å skrive en hel bloggpost helt alene, men en oppdatering er en oppdatering, og det må til...Og siden det visst nok er noen av dere som morer dere over at vi har mange skrivefeil i postene våre, vet dere hvem dere skal legge skylda på denne gangen..

De som kjenner meg godt, vet at jeg er glad i dyr, og de som er så heldige å gå i klasse med meg, sånn som for eksempel Tjoms, vet også at jeg under mammutsalget i fjor gikk til innkjøp av en meget interessant bok, nemlig ”Dyrenes skjulte krefter”.. Den hadde jeg med meg på skolen hver dag resten av året, og den hjalp meg gjennom mange kjedelige skoletimer.

Uansett, for dere som alstå ikke er så heldige å gå i klasse med meg, og derfor ikke har fått gleden av å høre meg lese opp meget interessante fakta om dyr, når vi f. eks sitter i kantina, eller som oppvarming til ensembleledelsetimen, eller som innledning til en tysktime..Tiden er inne for å dele litt fakta med dere uvitende venner:

· Visste dere at elefanter var så glade i alkohol? ..Jula 1997 invaderte en flokk på 25 elefanter landsbyen Dighakon i Bangladesh. Etter å ha ranet lansbyens brennevinsprodusent, raserte de likegjerne hele landsbyen.

· Edderkopper som får koffein, mister helt evnen til å lage spindelsvev, mens de som får amfetamin, lager det i en villfart, men resultatet blir ikke noe særlig å skryte av..

· I 1835 ble det oppdaget en stein som falt ned fra en jernbanevogn ved Coventry. Det rare var at da steinen traff bakken, delte den seg i to, og ut hopper en sprell levende padde! Det finnes faktisk flere eksempler på folk som har funnet levende padder i hulse steiner. Spørsmålet er jo hvordan de kommer seg inn dit....

· Det er ikke bare mennesker som kan hypnotisere. Rødreven f.eks. ”forhekser” byttet ved å snurre rundt og rundt, mens den biter seg selv i halen. Byttedyret blir lammet av å se på forestillingen, og er ikke i stand til å stikke unna når reven angriper.

· Tigerens brøl inneholder en knurring med en frekvens som ligger på 18 Hz, eller mindre, altså under menneskenes og andre pattedyrs nedre hørselsgrense. Vi kan ikke høre dem, men vi kan føle vibrasjonene. Kombinasjonen av disse vibrasjonene og et hørbart brøl, lammer tigerens bytte, slik at det får et par ekstra sekunder til å utføre angrepet.

· Sjøstjerner er i stand til å slippe en arm, på samme måte som en firfirsle kan slippe halen, dersom de blir angrepet. Og dersom det amputerte lemmet, ikke spises av rovdyret, er det i stand til å vokse seg til en helt ny sjøstjerne. På denne måten kan altså en sjøstjerne bli til to!

· Finnes det synske dyr? Hunden Jaytee satte seg i vinduet hver dag rundt halv fem, og ventet på at eieren, Pam, skulle komme hjem. Faren til Pam tenkte ikke over dette, før Pam mistet jobben, og begynte og komme hjem til ulike tider hver dag. Fortsatt satt Jaytee i vinduet og ventet når Pam kom hjem. Et filmteam tok opptak som viste at tidspunktet da hunden satte seg i vinduet og ventet på eieren sin, bestandig var 10 min. før Pam begynte på hjemreisen. Det virket alstå som Jaytee kunne fornemme at eieren snart ville komme hjem.

Det var nok for denne gang, håper dere har blitt litt klokere. Da gjenstår det bare å ønske god tur til alle som skal til Agderstrand, som merkelig nok er i Danmark denne gangen. Det kan dere trenge ettersom hverken vi, eller Hilde blir med. Huff, tenk å sove en hel helg uten dyne!!

12 Comments:

  • At onsdag, mars 21, 2007 2:49:00 p.m., Blogger Katrine said…

    Oj oj oj!! Dette hadde jeg helt glemt, Katrine! Det var godt du minte meg på disse viktige faktaene.. særlig den med å ikke gi amfetamin eller koffein til edderkopper:P
    Denne posten vekket gode minner! Syns det er litt trist at dere ikke blir med til Danmark, blir jo ikke helt det samme uten dere! Men vi må jo gjøre det beste ut av det og kanskje til og med prøve å sove uten dyne.. Selv om jeg kan se for meg at det vil by på vanskeligheter..
    Du får kose deg med Montanus i stedet, Torvik!

     
  • At onsdag, mars 21, 2007 3:18:00 p.m., Blogger Bjørn Stian said…

    Jeg syns du var flink til å stave, jeg. Til og med ensemblengsleisdele.... nei, ensembleledldese.... nei, ensemblelesdese.... nei, ENSEMBLELEDELSE ble jo perfekt stavet!

    Mye gøye fakta her:)

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 3:33:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    mye bra fakta.... ihvertfall litt mer interesant enn... politikk i oldkriken, som jeg sitter å hører på nå. du må ha ei god helg, håper ikke savnet etter Øydin blir altfor stort.
    han kommer jo snart hjem igjen!!
    hilsen Richard

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 4:19:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    Politikk i oldkirken høres jo kjempe interessant ut!!
    Nå sitter jeg på skole å jobber selv om vi egentlig har fri i dag...sånn er d å gå på vågsbygd..

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 6:39:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    Ville bare si at siden du ikke har noe å gjøre i morgen burde du ta turen til Gimletun. Det er Kim (handikapdanseren) som skal tale, så det blir garantert bra. Tror Svein Egil skal være der, så du trenger ikke bekymre deg for å bli ensom. Gjør du arr komp nå? du ved at Tjomsland har funnet ut hvordan man transponerer uten å gjøre noen ting?

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 6:40:00 a.m., Blogger Hilde said…

    Jeg vil og ha en synsk hund!
    Ellers synes jeg en edderkopp på amfetamin hørtes ganske skremmende ut...!

    Jeg ser egentlig ikke vitsen med å dra til Danmark, tenk uten dyne på denne tida av året. Det kommer til å bli kaldt det...

    Kos deg på skolen Katrine!

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 9:08:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    Ja, jeg gjør arr. komp.. Men d er bare så stress å skrive inn alle stemmene, før jeg kan transponere..har sittet her i 5 timer nå, og gjort 3 sider..jeg må dø..
    Godt Svein Egil kommer, men Øyvind er jo også hjemme i morra!!

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 10:24:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    hei Katrine og Øyvind! Vittige fakta Torvik! Tviler ikke ett sekund på at du har hatt det morro med å lese opp disse opplysningene på skolen! hehe.! Gleder meg til du skal lede den amrikanske auksjonen på foreldrefesten :) det blir gøy!! Forresten; skjekk www.lundbibelklasse.blogspot.com det har kommet oppdateringer om lederne ;-) Klem fra Ida

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 12:26:00 p.m., Blogger Vilde said…

    Jeg vil IKKE ha en synsk hund, jeg hater hunder! Katter derimot har jeg ikke no imot=)
    Nå er klokka nesten halv ni, jeg skal møte kl 07.00 på kaia i morra tidlig, og jeg har ikke pakka noen ting enda... Ja ja

     
  • At torsdag, mars 22, 2007 2:39:00 p.m., Anonymous Anonym said…

    Jaja...nå er klokka snart ti over halv elleve, og jeg har vært på skolen siden klokka tolv...merker jeg begynner å bli litt lei...

     
  • At søndag, mars 25, 2007 1:24:00 p.m., Anonymous Anonym said…

    Vi sliter desverre ned en god del tekniske problemer for tiden. Så vi har skrevet en helt ny post, mes sliter litt med de flotte bildene fra hytte-turen.. Den posten er det verdt å vente på...

    Den som venter på noe godt, venter ikke forjeves...(eller noe sånn)


    PS: Vi elsker deg Tonje!!!!

     
  • At mandag, mars 26, 2007 9:54:00 a.m., Blogger Hilde said…

    Gleder meg, gleder meg!

     

Legg inn en kommentar

<< Home

 

Hit Counters