Leiras Par

Barna på Lund for Jesus

søndag, juni 03, 2007

En seriøs en!

Da var det på tidet med en ny post. Men til alles store skuffelse så er det ikke post nummer to i "drite ut venne våre serien".
Tenk det, vi har faktisk skrevet vår første seriøse post.

I disse tunge eksamens tider er det masse klaging om at skolen er teit, kjedelig, mer teit og enda mer kjedelig. Vi i Norge har et stort problem med dette. Vi forstår ikke hvor heldige vi er som bor i Norge og tar alt som en selvfølge: mat, skole, fammilige, ingen sykdom, ingen krig og et sted og bo.

Tenk gjennom dette:
Hvis vi så på verden som et sted hvor det kun var en landsby med akkurat 100 mennesker, ville den se ut omtrent slik ut:

Det vil være:
57 asiatere
21 europeere
14 fra Amerika, både nor og sør
8 afrikanere

52 kvinner
48 menn

70 ville være ikke-hvite
30 ville være hvite

70 ville være ikke-kristne
30 ville være kristne

89 ville være heteroseksuelle
11 ville være homoseksuelle

6 mennesker ville ha 59 % av hele verdens rikdom ? og alle 6 ville være fra USA

80 ville ikke bo i et hus
70 ville ikke være i stand til å lese
1 ville være nær innpå døden
1 ville ha en utdannelse
1 ville eie en computer

Litt mer å tenke på:
Hvis du våkner opp i da morges og følte deg mer opplagt enn syk, så er du mer heldig enn 1 million mennesker som ikke overlever denne uken.
Hvis du aldri har opplevd fare for krig, redsel for tortur eller død ? så er du heldigere enn 500 millioner mennesker verden over.

Hvis du går i et kirkemøte uten å frykte terror arrestasjon tortur eller død ? så er du bedre stilt enn 3 milliarder mennesker verden over.

Hvis du har mat i kjøleskapet klær i garderoben, tak over hodet og et sted å sove, så er du rikere enn 74 % av verdens befolkning.

Hvis du har penger i banken eller i lommeboken din, og penger til et sted å bo så hører di til blant verdens 8 % rikeste.

Hvis du kan lese denne beskjeden, så er du heldigere stilt over 2 milliarder mennesker i denne verden ? som ikke kan lese.

Hvis du ser på verden ut fra et slik kompakt synspunkt, blir behovet for aksept, forståelse og utdanning plutselig mer utydelig!



Sånn nå har dere litt å tenke gjennom før dere fortsetter å lese på lekser og eksamen. Og dere som ikke trodde vi kunne lage seriøse poster.

PS: Som regel får seriøse poster mindre kommentarer ann de ikke seriøse. Hvis ikke denne posten kan dere være sikker på at det var den første og siste seriøse posten fra Lerias Par!

11 Comments:

  • At søndag, juni 03, 2007 8:46:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    En bra post Katrine og Øyvind!!:)

     
  • At søndag, juni 03, 2007 11:32:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    En veldig bra post Katrine og Øyvind!

    Dønn viktig å stoppe opp litt i en travel hverdag og tenke over hvor heldige vi egentlig er i denne vestlige verden! Verden er urettferdig!

    Snakkes på eksamen i morra, Øyvind.

     
  • At søndag, juni 03, 2007 3:24:00 p.m., Anonymous Anonym said…

    Skjønner nå hvorfor du ikke var så urolig som du pleier å være kvelden før en prøve, Katrine. Du verken hylte eller jamret en gang. Bare klaget litt selvfølgelig. Det var dette jeg prøvde å begynne å si til deg en gang, men dere fikk der bedre til enn meg. Men kan likevel ikke si at jeg gleder meg til imorgen.

     
  • At mandag, juni 04, 2007 4:01:00 a.m., Blogger Vilde said…

    Jeg er meget imponert! Dette setter alt i PERSPEKTIV, et godt brukt ord.

     
  • At mandag, juni 04, 2007 7:06:00 a.m., Blogger Hilde said…

    Veldig bra post, dette beviser bare at dere hadde gjort en utmerket jobb som gruppeledere på leira!

     
  • At mandag, juni 04, 2007 7:11:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    Hvorfor får ikke de to lov til å være gruppeledere??????

    Richard, nå må du våkne..

     
  • At mandag, juni 04, 2007 8:53:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    Det var faktisk ikke bare dte som kom opp npr jeg googlet meg Katrine.

     
  • At onsdag, juni 06, 2007 6:21:00 a.m., Blogger Martin said…

    jeg støtter meg til hilde.
    Leiras par burde bli gruppeledere!

     
  • At onsdag, juni 06, 2007 3:25:00 p.m., Anonymous Anonym said…

    sykt bra post! vi vil ha mere seriøst!!! :D

     
  • At mandag, juni 11, 2007 8:38:00 a.m., Anonymous Anonym said…

    hehe!!! veldig bra post!!! og føler meg ekstra heldig nå som jeg er ferdig med eksamen også.... ja vi er heldige!!!

    ....og til deg Stein!!
    hvem har sagt at katja og kjæresten ikke får være gruppe ledere???
    Det syntes jeg de skal f¨å lov til..., så får vi heller vurdere hvem de kan være sammen med, men denne posten var absolutt ettt steg i riktig retning.... dere er så bra atte... morroklumpene våre!!! hilsen fra onkel Richard

     
  • At tirsdag, mars 22, 2022 5:50:00 a.m., Blogger Laure said…

    God morgen
    Det var utrolig at jeg fikk et 50.000€ lån. Jeg er glad jeg fikk et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å fylle ut mange dokumenter, og det slutter ikke bra til slutt. Men Jeg er glad For Å møte Fru Guro ELVENES. Jeg var i stand til å få mitt 50,000€ lån med en 2% rente. Nå har virksomheten min det bra, og jeg vil fortelle alle i dag, fordi de er raske, 100% pålitelige og pålitelige. Nå betaler jeg tilbake lånet jeg fikk Finance Hjem. Du kan kontakte dem og ikke kaste bort tiden din. epost: guroaletteelvenes@gmail.com
    Mes meilleures salutations

     

Legg inn en kommentar

<< Home

 

Hit Counters